Op shit groeien de mooiste bloemen

Burn out of overspannen .... Wat nu?

Wanneer je burn out of overspannen bent kan zorgvuldige, deskundige begeleiding helpen om het herstel te bevorderen. Het herstel vindt plaats in 3 fases.

  1. Accepteren van je situatie en rust nemen
  2. Onderzoeken hoe de overspanning of burn out is ontstaan en hoe het voortaan anders kan
  3. De nieuwe aanpak in de praktijk gaan brengen

Het doorlopen van deze fases is een persoonlijk proces dat voor iedereen weer anders gaat. Het helpt wanneer de begeleiding goed aansluit bij je voorkeuren, en dat is precies waar mijn expertise ligt: vanuit een brede achtergrond aansluiten bij wat voor jou werkt.

Hoe?

Multidisciplinair team
Waar nodig verwijs ik door of werk ik samen met experts, bijvoorbeeld met een gespecialiseerde hardloopcoach, een haptotherapeut of een slaapcoach.

Individuele aanpak
Deze begeleiding is 1 op 1 met de coach en wordt zorgvuldig afgestemd op de betreffende persoon. We starten met een vrijblijvend gesprek om de situatie in beeld te brengen. Vervolgens doen we een voorstel voor een maatwerktraject. Interesse? Neem contact op

Wat?

Balans herstellen

Als spanning en ontspanning langere tijd niet in balans zijn gaat het mis. Kennelijk zijn er omstandigheden geweest die maakte dat je niet goed naar de signalen van je lichaam hebt geluisterd. In de begeleiding help ik je om die signalen weer te gaan herkennen en ernaar te luisteren.

Bewegen

Op de bank hangen is misschien even lekker, maar om te herstellen is het goed om niet alleen te rusten maar ook in beweging te komen. En wel op een manier waar je plezier in hebt. Tuinieren, hardlopen, fietsen, yoga, net wat bij je past. Wandel coaching is vaak onderdeel van mijn begeleiding. Soms ook hardloop coaching.
g

Slapen

Als slapen een probleem is kan daar vaak verbetering in komen door meer kennis over hoe slaap werkt en door praktische aanpassingen die we slaap hygiëne noemen. Ook bepaalde ademhalingstechnieken kunnen helpen. Zo nodig besteden we hier aandacht aan, eventueel verwijs ik je door naar een expert.

Plezier

Waar heb je plezier in? Wat doe je graag? Waar laad je van op? Een heel belangrijke sleutel tot herstel is (weer) de dingen gaan doen die je leuk vindt.

Werk

Wanneer je werk goed bij je past zal je weer terug willen keren naar je werkplek. Mijn ervaring is dat het goed is om voeling te houden met je werk. Wanneer je lang thuis bent en niet meer op het werk komt dan wordt de stap om weer te gaan werken steeds groter en moeilijker. Daarom is het vaak beter snel weer iets op het werk te gaan doen en contact met je collega’s te houden. Vooral niet te snel en te veel, maar wel de verbinding houden.
Soms is het aan de orde dat er zaken in je werk veranderen zodat je, wanneer je beter bent, met plezier je werk kan hervatten.
g

Keerpunt

Het kan zijn dat een periode van overspannenheid een belangrijk keerpunt is in je werk of je leven. Een moment waarop je inzicht krijgt dat je bepaalde dingen niet meer wil en een andere weg kiest. Vragen over zingeving kunnen spelen. Vanuit mijn achtergrond in de filosofie en psychologie ben ik een spiegel die je helderheid geeft over wie je bent en wat je wil.

Interesse? Neem contact op

Of bel 026 33 92 022